×

Uwaga

Folder doesn't exist or doesn't contain any images

Terapia ręki odgrywa istotną rolę w kontekście wspierania dziecka w rozwoju. Obserwacje wszelkich nieprawidłowości na wczesnym etapie dają szansę na możliwość zapobiegania głębszym zaburzeniom i utrwalaniu złych nawyków.

W dzisiejszych czasach coraz więcej dzieci ma problemy w obrębie motoryki. Terapia ręki to zbiór  różnorodnych oddziaływań, których celem jest usprawnianie motoryki małej, czyli ruchów palców, dłoni, ręki, tak aby w okresie szkolnym dziecko mogło swobodnie i zgodnie z programem wykonywać różne czynności szkolne m.in. pisanie. Nadrzędnym celem terapii jest dążenie do osiągnięcia pełnej samodzielności w zakresie podstawowych czynności życia codziennego. 

Terapia ręki ma na celu:

  • równoważenie napięcia mięśniowego,
  • poprawę stabilizacji centralnej,
  • dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawanie przez dziecko różnych kształtów i struktur materiałów oraz ich rozróżniania,
  • doskonalenie koordynacji obustronnej,
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • doskonalenie umiejętności przekraczania linii środkowej ciała,
  • doskonalenie umiejętności wykonywania ruchów wyizolowanych,
  • usprawnianie motoryki małej.

Zerówka swoją przygodę z terapią ręki rozpoczęła już w pierwszych dniach roku szkolnego. We wrześniu skupiliśmy się na wyrobieniu prawidłowego nawyku siadania przy stoliku i na dywanie. Codziennie wykonujemy ćwiczenia motoryki dużej podczas ćwiczeń porannych. Co raz lepiej wychodzi nam trzymanie narzędzia pisarskiego. Wiele radości sprawiło nam ćwiczenie motoryki małej (ruchy nadgarstka, przedramienia i palców dłoni) podczas robienia surówki i prac plastycznych. Bardzo często podczas zabawy swobodnej wybieramy zabawy i gry, które pomagają nam rozwijać naszą motorykę małą.

Renata Rosa
Wychowawca zerówki
Terapeuta Ręki I i II stopnia